generaliDe eerste dag bij je nieuwe baan. Onbekend terrein, spannend en apart. Deze dag loopt niet als gewoon. De één staat te trappelen om aan de slag te gaan en went het best in het zadel, de ander neemt het paard een rondje bij de teugels en went liever wat rustiger aan de nieuwe omgeving.

Hier hebben we rekening mee gehouden en zijn gekomen tot een concept dat als doel heeft het zo prettig en natuurlijk mogelijk laten integreren van een nieuwe lid van de Generali familie. Hierbij wordt de nieuwe medewerker letterlijk wegwijs gemaakt in het bedrijf, de cultuur en de mensen die het bedrijf maken tot wat het is. Voor Generali wordt een applicatie, de GENERALi, gemaakt die fungeert als plattegrond van de nieuwe werk locatie. Binnen deze plattegrond vindt de medewerker op visuele wijze informatie, locaties en de must know’s van Generali. Alles dat hij nodig heeft om de eerste dag, en ook de periode hierna, door te komen kan hij hier vinden.

GENERALi wordt standaard geïnstalleerd op een desktop of mobile-device wanneer een nieuwe werknemer een account krijgt en is hierdoor gemakkelijk te gebruiken. GENERALi is gebaseerd op de werkelijke plattegrond van het gebouw. Op de eerste dag wordt de kaart gebruikt om de nieuwe medewerker kennis te laten maken met zijn werkplek en verschillende locaties in het gebouw om hem aan te sporen zelf op onderzoekende wijze kennis te maken met zijn nieuwe collega’s en om hem door middel van een aantal opdrachten in contact te brengen met de cultuur en bedrijfsgerichte informatie die hij op zijn eerste dag niet mis mag lopen. Deze opdrachten zijn soms vrijblijvend en soms verplicht, en kunnen door o.a. zijn leidinggevenden ingevoerd worden.

Maak kennis met je collega’s
Op de plattegrond van de applicatie vind je diverse iconen. Hiermee kun je zien welke collega op welke werkplek zit en je vind hier op informele wijze informatie over deze collega. Hoe drinkt deze collega zijn koffie? Wat is zijn functie? Heeft hij hobby’s die je aanspreken of een passie die je deelt? Is dat lege bureau van iemand, en zo ja, is die collega op vakantie, of gewoon een dagje vrij? Op deze wijze wordt de sociale drempel op de nieuwe locatie verlaagd en het wordt makkelijker gemaakt hen aan te spreken. Aangezien de applicatie ook na de eerste dag actief blijft kunnen vaste werknemers de applicatie gebruiken om elkaar te vinden en op “twitter-achtige” wijze (korte berichten van ongeveer 170 tekens) zichzelf binnen het bedrijf op de kaart te zetten. We creëren zodoende ruimte voor privé en voor het zakelijke aspect van de werkvloer.

Maak kennis met het gebouw
Naast sociale informatie fungeert de applicatie als plattegrond van het gebouw. Wanneer je een bepaalde afdeling of persoon nodig hebt zoek je deze snel op en er wordt direct een route voor je uitgestippeld. Zo vind je door middel van de kaart snel je weg binnen het gebouw. Werk je computer niet naar behoren? Je ziet gelijk waar de netwerkbeheerder vandaag zit. Begin je toch wel trek te krijgen in een kopje koffie? In de applicatie vind je snel de dichtstbijzijnde automaat. plattegrond

Maak kennis met je werk
Om je goed op weg te helpen de eerste dag zorgen we ervoor dat de applicatie niet alleen op jou initiatief informatie aanbied maar krijg je ook informatie en opdrachten via je computer binnen. Een aantal van deze opdrachten zijn standaard in de applicatie verweven terwijl andere ingevoerd kunnen worden door je leidinggevenden. Op deze wijze zorgen we ervoor dat het op de eerste werkdag aan niets ontbreekt. Tien uur koffietijd? De applicatie stelt voor dat je collega’s misschien wel trek hebben in een kop koffie en laat direct zien wie op welke werkplek zit en hoe ze hun koffie drinken. Twaalf uur? De applicatie laat je weten dat je een verdieping hoger een Wii en een beamer vind waar veel collega’s vaak een spelletje spelen voordat ze gaan lunchen… Verschijnt er halverwege de dag plots een notificatie van de algemeen directeur, dan betekent dit dat hij je graag langs laat komen om kennis te maken en uitleg te geven over de koers van Generali en haar visie: “duidelijke, eerlijke en op hun situatie toegesneden dienstverlening”.

Uiteraard worden je collega’s via hun applicatie op de hoogte gesteld van Generali’s nieuwste aanwinst en ze kunnen dan ook zelf al proberen contact te leggen. Uiteindelijk helpt de GENERALi het contact tussen collega’s te versterken en zorgt het er voor dat een nieuwe collega snel wegwijs wordt binnen het bedrijf. De nieuwe medewerker wordt aangespoord om het bedrijf, de cultuur en de werknemers te leren kennen en de GENERALi helpt hem snel.

Bekijk hier het officiele document

Behaalde Punten: 2

Reactie op de beoordeling: Dit was een leuk project om aan te werken. Het resultaat vind ik geslaagd. Ben tevreden over de beoordeling en samenwerking van het team.